Telemarksforskning (logo)
NASJONALT FORSKNINGSINSTITUTT med regional forankring og internasjonal relevans 

Økonomiske nøkkeltall i Vinje kommune

 

Dette notatet gjennomgår aktuelle økonomiske nøkkeltall til bruk i den kommunale økonomistyringen. Vi ser nærmere på hvilke nøkkeltall som brukes på nasjonalt nivå, og hvilke nøkkeltall som brukes i Vinje kommune sine sentrale økonomidokument. Til slutt anbefaler vi fem nøkkeltall for overordnet økonomisk styring av kommunen.

Telemarksforsking har fått i oppdrag å se nærmere på økonomiske nøkkeltall og hovedindikatorer i den kommunale økonomistyringen. Telemarkskommunene og Telemark fylkeskommune ønsket en nærmere kartlegging av hvilke økonomiske nøkkeltall som brukes i den enkelte kommune, og en anbefaling knyttet til hvilke nøkkeltall kommunen bør bruke i sin økonomistyring.

Vi har sett nærmere på hvilke økonomiske nøkkeltall som andre mener er sentrale, slik som Kommunal- og regionaldepartementet, fylkesmannen og pressen. I tillegg har vi kartlagt bruk av økonomiske nøkkeltall i Telemarkskommunene. Vi har også sett nærmere på hvilke nøkkeltall kommunen har brukt i økonomiplan/budsjett og årsmelding.

Netto driftsresultat ses gjennomgående på som det viktigste måltallet for kommunal økonomi. Dette nøkkeltallet måler om kommunens drift går i balanse, dvs. forholdet mellom inntektene og utgiftene. De fleste er også enige om at dette måltallet bør være minst 3 %.

Det er vanskeligere å peke ut hvilke andre nøkkeltall som er viktigst. Avvik fra budsjett er også en indikator som de fleste kan enes om er svært viktig i den økonomiske styringen av en kommune.

Det er også viktig å inkludere nøkkeltall som sikrer en økonomisk ”buffer” eller at kommunen har noe å gå på ved uforutsette hendelser. Norske kommuner har mulighet til å ta opp lån, og gjeldsbelastning og konsekvensene låneopptak har for driften er svært viktig for den økonomiske styringen i nesten alle norske kommuner. Det bør derfor knyttes noen indikatorer til finansieringsstruktur og rente- og avdragsbelastning.

Ved valg av økonomiske nøkkeltall har vi også lagt vekt på at de økonomiske nøkkeltallene skal være lette å forstå og enkle å benytte i den praktiske økonomistyringen av kommunen. For å oppnå dette er det viktig at de økonomiske nøkkeltallene ikke er for mange, eller for kompliserte å beregne. Det er også en fordel om nøkkeltallene er enkle å sammenligne med andre.

På denne bakgrunn har vi anbefalte følgende overordnede nøkkeltall:

¨       Økonomisk balanse målt ved netto driftsresultat

¨       Økonomisk buffer målt ved disposisjonsfond

¨       Rente- og avdragsbelastning målt ved finansutgifter

¨       Finansieringsstruktur målt ved netto lånegjeld

¨       Økonomisk kontroll målt ved avvik fra budsjett

For at disse nøkkeltallene skal være nyttige i den økonomiske styringen av kommunen, må det fastsettes konkrete måltall. Det er viktigere for en god økonomistyring at kommunen har en økonomisk politikk med økonomiske målsettinger, enn hvilke måltall dette er. Det er med andre ord viktigere at det er fastsatt konkrete måltall, enn nivået på disse måltallene.

Etter vår oppfatning bør de konkrete målene fastsettes av de som skal bruke målene. Vi har derfor ikke anbefalt konkrete måltall, men antydet hvilket nivå det kan være naturlig å legge måltallene på. Vi håper at dette notatet kan være til inspirasjon til å fastsette noen konkrete mål for de økonomiske indikatorene.

 

Vinje har få økonomiske indikatorer eller økonomiske målsettinger. Rådmannen viser i sine kommentarer tanker knyttet til at lånegjelden er høy og bør begrenses, uten at dette kommer frem i konkrete måltall. Vi anbefaler at Vinje konkretiserer nivået på noen økonomiske måltall.